Zmiana opon letnich na opony zimowe.

Minusowa temperatura daje o sobie znać, drogi stają oblodzone, a widoczność zarówno za dnia, jak i w nocy staje się coraz bardziej ograniczona. Dla wszystkich kierowców powinien być to ostatni dzwonek na wymianę opon letnich na zimowe.

Kiedy powinniśmy zdecydować się na ich zmianę? Na pewno powinno nastąpić to przed pojawieniem się pierwszej warstwy lodu lub śniegu na drodze. Dlatego w te jesienno-zimowe dni bacznie obserwujmy zmiany pogodowe, ponieważ opony letnie kompletnie nie sprawdzą się na oblodzonej jezdni. Łatwo jest wtedy wpaść w poślizg co niesie ze sobą tragiczne konsekwencje.

Doświadczeni kierowcy dobrze wiedzą, że wybór zimowego ogumienia powinien nastąpić dużo wcześniej, tak, aby jazda na takich oponach była bezpieczna i komfortowa. A więc czym się kierować przy wyborze opon zimowych? Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na etykiety wygrawerowane na gumie. Uwzględnia ona takie informacje jak: wydajność paliwową, przyczepność do mokrej nawierzchni i stopień hałasu wytwarzanego w czasie jazdy. W klasach, od A do G określamy pierwsze dwie wzmianki (litera A oznacza najlepszy wynik) . Ciekawostką jest, że w wydajności paliwowej różnica między zbiorem opon klasy A, a zbiorem klasy F na wykorzystanie paliwa może nawet wynieść 7,5 procent.



Efektywność paliwowa
efektywność paliwa Symbol ten informuje o tym ile spali nasze auto. Wybierajmy opony o jak najniższym oporze toczenia, ponieważ to właśnie one powodują zużycie 20% paliwa


Hamowanie na mokrej nawierzchni
hamowanie Przy ogumieniu klasy A droga hamowania jest krótsza niż przy niższych klasach. Mówiąc wprost jest to określenie przyczepności opon do mokrej nawierzchni.


Hałas toczenia
hałas toczenia Powiadamia nas o hałasie wytwarzanym przez oponę. Im więcej zamalowanych na czarno fal tym opona będzie głośniejsza. Hałas wyrażany jest decybelach (dB).



Kiedy już zyskamy pewność, że wybraliśmy odpowiednie opony, które sprawdzą się w zimowych warunkach, następnym krokiem powinno być znalezienie rzetelnego warsztatu samochodowego. Sprzęt, którym posługuje się fachowca powinien być profesjonalny, bez żadnych usterek, a on sam musi wykonać swoją pracę bezbłędnie. Przez swoją niedokładność może łyżką naruszyć bok lub stopkę opony co skutkuje uchodzeniem powietrza, a w ekstremalnych przypadkach, kiedy auto nabierze dużej prędkości doprowadzi to do rozerwania ogumienia.


Natomiast, jeśli opony zimowe zakupiliśmy już kilka sezonów temu to przed założeniem sprawdźmy głębokość ich bieżnika. Dozwolone jest używanie opon z bieżnikiem o minimalnej głębokości 1,6mm. Jednak, aby jazda była w pełni bezpieczna zaleca się zmianę opon zimowych na nowe, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4mm.